file.jpg

Vertrouw jij nog blind op je Sollicitant Volg Systeem?

De meeste grote bedrijven gebruiken een Sollicitant Volg Systeem, in jargon ook wel Applicant Track System (ATS), voor hun sollicitaties. Dat werkt heel handig. Iemand solliciteert, van zijn zorgvuldig opgemaakte cv en brief wordt door een computer 1 brij gemaakt. Daar filtert dat ding dan relevante woorden uit en vervolgens wordt bepaald of de sollicitant matcht of niet.

Hoe onpersoonlijk het ook klinkt, het is natuurlijk prima en vooral handig. Want je zal maar net als Google wekelijks 75.000 sollicitaties moeten verwerken. Dan ben je wel blij met zo’n ATS. Dus lange leve ATS. Geen onvertogen woord. Het filtert, geeft automatisch antwoord en het maakt het leven van een heleboel mensen aangenamer. Maar jammer genoeg zijn er wat haken en ogen. Tenminste, dat maak ik op uit het onderzoek van digitaal-werven.

Het gaat niet altijd goed met die ATS-systemen. Niet dat het jammer is dat bedrijven sommige foto’s niet kunnen zien door ATS, of omdat er een paar goede kandidaten niet de juiste codewoorden in hun brief hebben verwerkt, met als gevolg dat het systeem ze niet selecteert. Nee, omdat er iets meer mensen dan vorig jaar gewoon domweg geen antwoord krijgen op hun sollicitatie. En dan hebben we het over 17%! Dat is niet de 17% zonder ATS. Nee, dat is van bedrijven met een belabberd ATS. Eigenlijk vind ik het sneu. Voor die sollicitanten, maar ook voor die bedrijven. Want de meeste sollicitanten die geen antwoord krijgen op sollcitaties besluiten nooit meer een product van dat bedrijf aan te schaffen. En ik geef ze geen ongelijk. Heb je enorm je best zitten doen, krijg je helemaal niks te horen.

Dus bedrijven met een ATS. Werp eens een kritische blik op je Applicant Track System. En denk eens aan een systeem dat nog meer ontzorgt dan een ATS alleen. Eentje die ook lief is voor je sollicitanten en niet alleen aan jou denkt. Eentje die niet gewoon een database is, maar meer dan dat: talentee.nl. Ja, ik kan het natuurlijk niet laten om dat even te melden. En nu hopen dat Digitaal-werven volgende jaar andere cijfers kan publiceren.